Träning på Power Plate – Stärkande för dig i klimakteriet!

När östrogenet minskar riskerar kvinnor att bli bensköra och råka ut för frakturer. Detta kan motverkas till stor del genom träning på vibrationsplatta, så kallad Power Plate förklarar Emelie Duroj PT/Instruktör på Viberoom.

En vacker höstdag i oktober besöker Klimakterieportalens barnmorskor Lotta och Anette Viberoom i Djursholm utanför Stockholm. Vi välkomnas av Emelie Duroj, PT/Instruktör och expert på Power Plate. Emelie förklarar att träning på Power Plate eller vibrationsplatta är både skonsamt för kroppen men också mycket effektivt och på mindre än 30 minuter har man arbetat igenom hela kroppen.

Varför är det så bra att träna på Power Plate?

Träning på Power Plate är bra för hela kroppen, menar Emelie. Vibrationerna i plattan (som man står på) stimulerar vårt naturliga reflexsystem som både aktiverar våra muskler och vårt balanssinne. För kvinnor som är i klimakteriet eller som har passerat menopausen är denna träning extra bra. När östrogenet minskar riskerar vi kvinnor att bli bensköra och råka ut för frakturer. Detta kan motverkas till stor del genom träning förklarar Emelie. Att belasta skelettet och styrketräna gör att muskelmassan bibehålls, bentätheten främjas och balansen förbättras. 

Emelie poängterar också att Power Plate är bevisat bra och säker träning för användaren. Power Plate är även kvalitetssäkrat enligt EU-direktiv genom ett så kallat MDD-certifikat. 

Vilka tränar på Viberoom?

På Viberoom tränar mestadels kvinnor i 40-65 årsåldern, men även kvinnor i andra åldrar och män är medlemmar här. Hit kommer man för att det är en lugn och avslappnad miljö. Power Plate träningen är snabbt utförd, ca 20-30 minuter och ger bra resultat på kort tid. Det går bra att träna på egen hand, med hjälp av en PT/Instruktör eller tillsammans med andra i något av gruppassen. Emelie berättar att det alltid är kostnadsfritt att komma in och provträna på Viberoom.

Läs mer om Viberoom och vibrationsträning här.

viberoom

powerplatesverige