Stor ökning av bettskenor för kvinnor i medelåldern

Förskrivningen av bettskenor har ökat stort de senaste åren. Orsaken till tandagnisslan är oftast oro och stress och värst drabbade är kvinnor i klimakterieåldern.

Användningen av bettskenor har ökat kraftigt sedan 2009 efter att alltfler patienter känt av besvär med gnisslande tänder,något som i sin tur kan bidra till spända och ömmande käkmuskler, nedslipade tänder, huvudvärk och förändrat bett.

– Hos en person som gnisslar tänder måste musklerna i munnen arbeta hela tiden och det leder till att musklerna i käken blir överansträngda. Anledningen till att man spänner käken är ofta stress och oro, men kan också bero på ökad koncentration och ansträngning, berättar Annelie Forneheim, tandläkare på Praktikertjänsts mottagning Hörntanden i Örebro. Att fler får bettskenor förskrivna beror nog dels på ökad stress och oro, dels på att fler går till tandläkaren och att vi tandläkare blivit bättre på att fånga upp patienternas problem, konstaterar hon.

Betydligt vanligare bland kvinnor i medelåldern

Statistik från Försäkringskassan visar att antalet förskrivna bettskenor under 2017 nådde en rekordnivå på nära 56.000, en ökning med cirka 10.000 sedan 2009. Statistiken visar också att bettskenor är betydligt vanligare bland kvinnor än bland män. Förskrivningen till kvinnor har mellan 2009 och 2017 ökat med 26 procent och för män med 19 procent. Bettskenor har ökat mest bland kvinnor i åldern 45 till 59.

– Att kvinnor mitt i livet i störst utsträckning förskrivs bettskena stämmer väl överens med folkhälsan i stort där kvinnor i medelåldern i större utsträckning än män besväras av stress och sömnproblem. En bettskena hjälper många, men ofta krävs också förändringar i vardagen. Allt som hjälper till att stressa av är bra. Det kan vara avslappnande aktiviteter som bidrar till sänka axlarna och inte bita ihop käkarna, men det är ju lättare på dagen än på natten, säger Annelie Forneheim.

Kan träna käkarna

Som patient ska man vara uppmärksam på hårt sammanpressade käkar och huvudvärk när man vaknar, att tänderna känns vassare, att det finns emaljflisor i munnen, smärta när man gapar och knäppningar i käkleden.

– En bettskena skyddar både tänderna och avlastar käkarna och kroppen, men det kan också vara viktigt att under dagen stretcha käkarna, säger Annelie Forneheim och tipsar om träning: När du tränar käkarna är det viktigt att slappna av och sänka axlarna. Sen är det dags att tappa hakan och riktigt känna efter att tänderna inte har kontakt. Jogga sedan med underkäken, upp och ner, åt höger och åt vänster. Gapa och stäng munnen och för underkäken fram och tillbaka. Testa sedan att hålla handen mot kinden för att få lite motstånd. Efter att du gjort övningarna är det viktigt att slappna av och tappa hakan igen. Och tänk på att tänderna aldrig ska ha kontakt, utom när man äter, förklarar hon avslutningsvis.

tand
Till toppen