Minskad förbränning i klimakteriet

I genomsnitt minskar förbränningen med ungefär 100 kalorier per dag när en kvinna kommer i klimakteriet. För den som vill behålla vikten är det därför viktigt att fortsätta träna och att kanske tänka lite mer på vad man stoppar i sig.

I sig är ju 100 kalorier inte så mycket, ungefär motsvarande en banan, men om man inte rör på sig mer än tidigare, och samtidigt äter lika mycket, kan detta på bara ett år faktiskt resultera i en viktuppgång på hela fem kilo. Det faktum att kroppen blir äldre innebär inte i sig att den lättare lagrar fett utan alla överskottskalorier lagras som fett, oavsett ålder. Det som dock händer när vi kommer i klimakteriet att att kroppens muskelmassa minskar, vilket i sig gör att fettförbränningen minskar.

Även de hormonella förändringar som kroppen går igenom under klimakteriet kan påverka vikten. När östrogenhalten minskar ökar ofta också aptiten, vilket ju i sig gör det svårare att minska intaget av kalorier.

Kan behöva lägga om kosten

Att träna genom att belasta och styrketräna musklerna är då en bra idé. Men man kan också behöva tänka igenom sina eventuella onyttiga vanor, som fikabrödet, fredagschipsen eller smågodiset om man vill behålla sin vikt. En mättande och bra kost hjälper också till att hålla suget borta och ny svensk forskning visar nu att så kallad stenålderskost (paleo) har visat sig framgångsrik för kvinnor i klimakteriet som vill behålla sin vikt.

Paleokosten utgår från den mat som våra förfäder åt under den så kallade Paleolitiska perioden, eller stenåldern, och utgörs framför allt av kött, fisk, nötter, bär, frukt, skaldjur, ägg, honung, kyckling och grönsaker. I kosten ingick däremot inte inte spannmål, baljväxter, raffinerat socker eller processade mjölkprodukter.

Stenålderskost efter klimakteriet