Läsarnas tips för bättre sömn under klimakteriet

Sömnbesvär är vanligt  under klimakteriet. Både för att klimakteriet i sig kan orsaka sömnbesvär men också för att andra symptom som svettningar och vallningar kan göra så att du vaknar mitt i natten. Vi frågade våra läsare om deras bästa tips för att sova bättre och här kommer några.

“Jag lyssnar på ljudböcker när jag vaknar och inte kan somna om. Jag brukar välja en ganska tråkig bok så jag nästan blir uttråkad, och efter ett tag somnar jag om. Det kanske inte funkar för alla men ljudböckerna har iallafall räddat min sömn.”

“Hormoner! Jag säger bara hormoner! Sen jag började med det sover jag nätterna igenom från att tidigare vaknat tre till fyra gånger per natt under flera års tid.”

” Mitt bästa tips är sängkläder i ull. Perfekt temperatur hela natten. Vaknar aldrig i en svettig och blöt säng. Kör med ullbäddmadrass som lakan och ulltäcke året om!”

“Min husläkare har skrivit ut insomningstabletter till mig och jag tar en halv tablett när jag vaknar på natten. Det funkar bra och jag vaknar utvilad”.

“Har provat mig runt bland alla piller i hälsokostaffären men inget fungerar, håller på att bli galen. Vill inte äta hormoner”.

“Sen jag började med yoga för ett halvår sen fungerar sömnen mycket bättre. Nu vaknar jag bara en gång per natt och har då ganska lätt att somna om. Om jag inte somnar om sätter jag mig rakt upp i sängen och gör några sittande yogaövningar med överkroppen. När jag lägger mig ner sen brukar jag somna på direkten.”

“Jag lyssnar på SverigesRadio-appen eller olika poddar. Somnar och vaknar om vartannat.”

“Jag räknar baklänges från hundra och ner, då brukar alla oroliga tankar lättare skingras”.

fullmåne på mörk himmel
I klimakteriet är det vanligt med sömnproblem