Knip – din hjälp till självhjälp

Att dagligen träna bäckenbottenmuskulaturen är viktigt för alla kvinnor, men i klimakteriet är det än viktigare eftersom muskulaturen försvagas naturligt när man blir äldre.

Bäckenbotten består av flera muskler som tillsammans utgör ett golv längst ned i bäckenet. I kvinnans bäckenbotten finns öppningar för urinröret, slidan och ändtarmen. Om bäckenbottenmuskulaturen är för svag kan det bland annat resultera i urinläckage, plötslig och akut kissnödhet samt minskad sexuell njutning.

De flesta kvinnor känner till att det är bra och viktigt att knipa, men vet kanske inte riktigt hur man gör och hur ofta man ska träna, för det handlar faktiskt om en sorts muskelträning. Det var något som barnmorskorna Lotta Hasselberg och Anette Daberius insåg i sina patientkontakter och där föddes idén att utveckla appen Knip, som lanserades år 2013.

– Även om det ju inte handlar om några särskilt avancerade övningar kan det i vår stressade vardag vara svårt att komma ihåg den nog så viktiga bäckenbottenträningen, förklarar Lotta Hasselberg. Så vi utvecklade appen som ett hjälpmedel för att alla kvinnor dels ska lära sig hur man mest effektivt tränar muskulaturen, dels ska hjälpa till att påminna om när och hur ofta träningen ska göras.

I appen, som går att ladda ned från App Store, finns tre olika träningsprogram anpassade till vilka besvär man har med sin bäckenbottenmuskulatur. Genom de olika programmen får man lära sig hur man hittar rätt muskler, hur ofta och länge man ska knipa, men också vad man ska tänka på när man kissar.

Till toppen