Hormonyoga med Helena Ihre

Helena är utbildad i medicinsk yoga på Institutet för Mediyoga och menar att hormonyogaövningar är ett bra sätt att stimulera kroppens egna hormonproduktion vid klimakteriebesvär.

Hormonyogan stimulerar vårt parasympatiska nervsystem, dvs “lugn- och rosystemet”. Den gör att man bli lugn, slappnar av och upplever mindre stress och oro. Kroppen får möjlighet att läka och balansera sig själv. Klimakterieportalen besökte Helena en dag i Babygruppens yogalokal i Stockholm och gjorde ett pass hormonyoga. Här kan du se vilka övningar du själv kan göra för att stimulera kroppens egen hormonproduktion. Övningarna kan göras var som helst, när du har några minuter över.

Hypofysen

Växelvisa axellyft. Andas in och lyft vänster axel upp mot örat samtidigt som höger axel pressas ner så långt som möjligt. Andas ut och lyft upp höger axel mot örat samtidigt som vänster axel pressas ner så långt som möjligt. Fortsätt växelvis i egen takt och försök följa med din andning. Låt andetagen styra takten.

Sköldkörteln

Nackcirklar, halvcirkel. Böj nacken så att hakan kommer mot bröstbenet och du känner att du trycker till sköldkörteln (som sitter mitt på halsens framsida). Andas in och gnid hakan mot bröstet och vrid upp mot vänster axel, andas ut och gnid hakan i bröstet upp mot höger axel. Fortsätt växelvis med rörelsen i takt med ditt andetag under 1-2 minuter. Stanna upp i mitten med hakan tryckt mot bröstbenet. Gör rotlås. Nästa gång du andas in, håll andan och fokusera på sköldkörteln, andas ut. Vila.

Binjurar

Stå på alla fyra. Börja med att göra stora cirklar med höfterna. Ta sedan med ryggen och känn att den flexas uppåt och nedåt samt åt sidorna med rotationen. Ta nu även med huvudet i rörelsen. När ryggen flexas uppåt böjer du nacken och huvudet och hänger ned och när ryggen flexas nedåt kommer huvudet upp och halsen sträcks. Rotera först åt ena hållet i takt med ditt andetag och byt sedan och upprepa åt andra hållet. Gör rotlås. Nästa gång du andas in, håll andan och fokusera på binjurarna och sköldskörteln, andas ut, vila.

Äggstockar

Huksittande med fötterna höftbrett isär, hela fotsulan i kontakt med golvet. Rulla en matta eller sitt på en pall. Sträck ryggen lång. Vila händerna med handflatorna ihop framför dig och armbågarna stödda på insidan av knäna eller armarna på knäna utsträckta. Gör rotlås. Nästa gång du andas in håll andan och fokusera på båda äggstockarna. Andas ut, vila.

Eldandning

Eldandning är kraftfull och ger massage och djup effekt på alla körtlar men framför allt på äggstockarna. Andas in och spänn magen. Andas ut och magen sjunker in igen. Andetaget går in och ut genom näsan. Undvik om du har mens.

Läs mer om hormonbalansyoga http://www.babygruppen.se/hormonbalansyoga_Stureplan.php

Helena Ihre
Helena menar att hormonyogaövningar kan vara ett bra sätt att stimulera kroppens egna hormonproduktion.
Binjurar
Binjurar. Stå på alla fyra. Börja med att göra stora cirklar med höfterna.
Yoga kvinna mindfulness
Äggstockar. Huksittande med fötterna höftbrett isär, hela fotsulan i kontakt med golvet.
Till toppen