Loading...
Fråga barnmorskan2020-02-03T15:17:18+01:00

Här har vi samlat frågor och svar som rör kvinnors hälsa, mående och tankar under klimakteriet. Vi får in många frågor till Klimakterieportalen och för närvarande har Lotta tyvärr inte möjlighet att svara på fler frågor som kommer in. Du kan söka bland redan publicerade frågor och svar för att se om du hittar ett svar som stämmer överens med din fråga

Jag behöver något annat än Novofem, hur ska jag göra?

Hej!

Har sedan ett år ingen mens. Efterfrågar bioidentiska hormoner, skriver inte någon ut det, hör att vissa får det. Äter Novofem men känns inte rätt just nu. Vallningar värst på morgonen, lugnar sig på kvällen…sover dåligt.

Mvh Ann-Christin

___________________________________________________________________________________________________

Hej Ann-Christin!

I Sverige är så gott som alla östrogenpreparat som skrivs ut bioidentiska och det gäller även östrogenet i Novofem som du äter. Däremot är det vanligast att det kombineras med ett gestagen, dvs ett syntetiskt progesteron och inte ett bioidentiskt. Idag är det lite krångligare att få tag på bioidentiskt progesteron eftersom läkare i Sverige måste skicka in en licensansökan till Läkemedelsverket och inte på ett enkelt sätt kan skriva ut detta. 

Men det stämmer att vissa läkare ordnar med sådana licensansökningar eftersom många kvinnor efterfrågar bioidentiskt progesteron pga jobbiga biverkningar av gestagena preparat.

Om du upplever att du inte mår bra av Novofem och inte får god effekt av detta preparat, är mitt råd att du vänder dig till en läkare för att utvärdera dina behov. Som jag tolkar ditt brev efterfrågar du också bioidentiskt progesteron. Om du bor i Stockholm, eller kan ta dig dit, finns Cevita Care som är en gynekologisk mottagning där läkare har stor kunskap kring bioidentiskt progesteron. Lycka till!

Hälsningar

Lotta Hasselberg, Barnmorska

Finns det chans att jag mår bättre om jag börjar ta hormoner?

Hej, jag är 58 år, opererade bort både livmoder o äggstockar för 2 1/2 år sedan, rekommenderad av min gynekolog pga flera fall av gynekologisk cancer både på mammas och pappas sida. Men det var inget fel på mina. Min sista mens hade jag när jag var 51 år.
Som det är nu har jag ingen sexlust, känner mig håglös och initiativlös. Sover ofta dåligt på nätterna. Kan det hjälpa mig att äta hormoner? Kan man i så fall få det utskrivet av sin husläkare? Skriver dom även ut bioidentiskt hormon?

Jag äter bra kost, lite kolhydrater, inget gluten, väldigt sällan mejeriprodukter. Jag yogar minst två ggr/v, promenerar minst 3 ggr/v.
Jag har struma, alltså förstorad sköldkörtel, men bra värden.
Finns det något jag kan göra?

Vänliga hälsningar Marie

___________________________________________________________________________________________________

Hej Marie!

Så bra att du är fysiskt aktiv och yogar samt tänker på en hälsosam livsstil, men ibland behövs även annan hjälp för att man ska må bra. Hormoner kan hjälpa mot flertalet klimakteriesymtom men det kan vara individuellt vilken effekt man får. Enligt gängse riktlinjer bör hormonbehandling startas i nära anslutning till den sista mensen eller före 60 års ålder. Detta gäller hormonbehandling som går ut i hela kroppen och inte lokalt verkande östrogen som man kan köpa receptfritt på apotek och ta livet ut.

De flesta östrogenpreparat som skrivs ut i Sverige idag är bioidentiska och det borde din husläkare kunna förskriva. Det är att föredra att ta östrogen genom huden i form av plåster, gel eller spray då det inte finns någon ökad risk att få blodproppar då. Eftersom du inte har din livmoder kvar behöver du inget tillägg med progesteron (som man annars ger för att skydda livmoderslemhinnan att växa sig tjock). Mitt råd till dig är att boka tid hos din husläkare och diskutera detta. Du kan alltid prova östrogen under ca tre till sex månader och sedan utvärdera hur du mår. Lycka till!

Hälsningar

Lotta Hasselberg, Barnmorska

Måste jag skydda mig mot graviditet även om jag är 52 år?

Hej!!

Hej Jag är 52 år o har tagit Cerazette minipiller i många år. Jag har haft mens c:a 4 ggr/år. Valde att sluta nu den 14/11 när jag tog den sista tabletten pga min ålder. Jag har inga känningar alls på klimakteriet. Finns det någon tid på hur lång tid ungefär det tar innan man är ”återställd” efter Cerazette? 

Jag känner just nu i dagarna lite ömma bröstvårtor o lite molande värk i underlivet. Undrar om det kan vara ägglossning? 

Jag o min man har inget skydd när vi har sex nu. Vi lever kanske farligt? Har läst så mycket om att man är knappt fertil, blir svårare ju äldre man blir. Vad har du för tips till mig/oss? Tack på förhand. 

___________________________________________________________________________________________________

Hej!

Cerazette är ett mellandos-piller som är östrogenfritt och endast innehåller gulkroppshormon/gestagen. Det är effektivt och håller livmoderslemhinnan tunn och gör så att ägglossningen oftast helt uteblir. När man väl slutar med Cerazette är det normalt att man återfår ägglossningarna relativt omgående. För kvinnor i klimakteriet eller som har passerat menopaus är det ju annorlunda eftersom de inte har regelbunden ägglossning eller ingen ägglossning alls.

Det skulle kunna vara så att du nu eventuellt får tillbaka dina ägglossningar även om sannolikheten är liten med tanke på din ålder. Helt säker på att inte bli gravid kan man egentligen bara vara när man passerat menopaus. Det vill säga att det gått ett år sedan sista mensen. Även om risken är mycket liten att du ska bli gravid skulle jag ändå råda dig att fortfarande skydda dig mot graviditet en tid framöver så du ser vad som händer med din mens. Det också bra att känna till att man kan menstruera utan att ha ägglossningar. 

Cerazette är ett utmärkt p-piller att äta även efter 52 års ålder om behovet finns. Och har du dessutom mått bra och inte haft några biverkningar skulle du kunna börja med dem igen. Det är inte ovanligt att kvinnor över 52 som inte passerat menopaus fortsätter med gestagena preventivmedel, men däremot är det en läkare som då ska förskriva preventivmedel och inte en barnmorska enligt rådande riktlinjer. 

Hälsningar

Lotta Hasselberg, Barnmorska

Är det normalt med rikliga blödningar i klimakteriet?

Hej!!

Är snart 51 år, har haft ett uppehåll med mens på två månader. Men fick mens igen och nu blöder jag jättemycket, och även lite klumpar. Är det normalt? Att få så rikliga blödningar alltså. 

MVH Ingela

___________________________________________________________________________________________________

Hej Ingela!

Den typ av blödning som du beskriver är inte helt ovanlig under klimakteriet och det är inte något att oroa sig för. Att mensen börjar komma mer sällan beror på att ägganlagen börjar ta slut och därmed uteblir också ägglossningarna allt oftare. Om ingen ägglossning sker så skjuts mensen fram vilket gör att blödningen blir rikligare när den väl kommer. Om du har så stora besvär med rikliga blödningar framöver, så att din vardag påverkas negativt, tycker jag att du ska kontakta läkare för bedömning och eventuell behandling för detta. Det finns hjälp att få!

Hälsningar

Lotta Hasselberg, Barnmorska

Hur lindrar jag mina klimakteriebesvär när jag inte kan ta hormoner?

Hej!!

Jag är 50 år och opererades för bröstcancer för 1 1/2 år sedan. De tog bort hela mitt bröst, eftersom cancern upptäcktes så tidigt så ansåg man att ingen mer behandling var nödvändig. Jag har under några år haft besvär av kraftig och smärtsam mens till att för ca  1 år sedan få väldigt oregelbunden och sparsam mens. Det senaste halvåret har jag fått besvär med värmevallningar, främst nattetid vilket gör att jag sover sämre. Jag svettas och fryser om vartannat. Jag har förstått både genom det jag läst mig till och gynekologin jag haft kontakt med att jag inte kan få någon hormonbehandling. Vad göra? Hur lindrar jag mina besvär? Kan jag ta något? Tacksam för svar.

___________________________________________________________________________________________________

Hej!

Ja, det stämmer tyvärr att man enligt riktlinjerna inte bör ta hormoner när man har haft bröstcancer. Men däremot har studier visat att olika SSRI-preparat kan lindra värmevallningar och på så sätt öka chanserna till en god sömn och ett bättre mående. Boka tid hos din läkare för att diskutera detta. Min rekommendation är också att du prövar akupunktur. Studier har visat att akupunktur kan ha god effekt på värmevallningar och även ge en bättre nattsömn. För att hitta en akupunktör skulle jag råda dig att antingen kontakta din vårdcentral (en del vårdcentraler erbjuder det) alternativt se om det finns några sjukgymnaster/fysioterapeuter i ditt närområde som erbjuder akupunktur. Fysisk aktivitet och styrketräning har också en påvisbar lindring på de besvär du beskriver. Yoga är ytterligare ett förslag som du kan pröva på. Hoppas du mår bättre snart.

Hälsningar

Lotta Hasselberg, Barnmorska

Visa fler inlägg