Kost och träning hjälpte mot Brittas besvär

När Britta Hjelt var 46 år började hon vakna då och då på nätterna av att hon var lite varm och svettig, men hon tänkte inte så mycket på det då. Kanske hade det att göra med att hon precis hade börjat ett nytt – och lite mer krävande och ansvarsfullt – jobb, tänkte hon. I vart fall kopplade hon det överhuvudtaget inte till klimakteriet.

– Jag tänkte ju att jag fortfarande var rätt ung. Men sen började det komma på dagarna och då började jag bli riktigt besvärad av det.

Det kunde komma när hon satt i möten eller, som en gång, när hon höll en stor presentation för omkring 40 personer.

– Jag hade bara jobbat på min nya arbetsplats i ett halvår då och när jag stod framme vid podiet blev jag helt plötsligt alldeles tokvarm och högröd i ansiktet (som om jag satt i en bastu). Det var i januari så jag var ju egentligen väldigt blek och det såg ju därför ut som om jag blev jättenervös, vilket jag faktiskt inte var. Och det var en ganska jobbig upplevelse….

Oregelbundna vallningar

Efter detta började Britta ibland – och helt utan förvarning – få vallningarna när hon satt i möten, vilket i sig innebar en stress för att det skulle komma när hon inte var beredd.

– Ibland kom det och ibland inte, utan nån som helst tydlig systematik i det hela. Det var samma på nätterna; absolut inte varje natt, men då och då.

Det hela pågick i ungefär två månader och hon blev mer och mer frustrerad.

– Värmevallningarna upplevde jag mest som pinsamt och genant, men lite jobbiga också förstås. Det som gjorde att jag verkligen blev rädd var att jag fick en otäck depressionskänsla och att ”det här stämmer liksom inte”. Jag kände mig knäpp, men kunde samtidigt inte relatera dessa känslor till nån särskild yttre förändring i mitt liv.

Kändes som PMS

Hon tycket att det kändes som om hon hade kraftig PMS och när sedan mensen började bli sen (dessförinnan var den som en klocka) la hon ihop två plus två.

– Jag började googla på klimakteriet och det var check på varje punkt! Torra slemhinnor hade jag också haft ett tag och för detta hade jag några månader tidigare börjat äta ett hälsokostpreparat, som jag fått rekommenderat.

Och efter att ha ätit hälsokosttabletterna bara någon månad blev hennes slemhinnorna snabbt betydligt bättre.

– Jag tror på att örter och kost kan påverka vårt mående mycket och eftersom naturläkemedlet hjälpte mig så började jag googla igen. Jag hittade olika studier som kommit fram till att kvinnor i Asien hade mindre klimakteriebesvär och att detta kunde bero på att de äter kost som är rik på växtöstrogen. Det ämnet finns i rikliga mängder i framförallt soja och linfrö, men även i frukt, grönsaker och fullkornsprodukter

Stor omställning av livet

Vid det här laget kände Britta att hon var beredd att göra vad som helst för att bli av med sina besvär och det blev en stor förändring av både kost och livsstil.

– Jag slutade helt med nöt- och griskött och tog bort allt synligt vitt mjöl, (som bröd och pasta) samt ris. I stället började jag äta olika typer av bönor, kikärtor, linfrö och mer vegetariskt (som tofu) samt tog D-vitamintillskott. Jag tog bort nästan alla sötsaker (förutom mörk choklad) och åt istället mycket frukt och bär. Rödvin och kaffe innehåller växtöstrogen så det tyckte jag att jag kunde njuta av med gott samvete!

Ungefär samtidigt började hon träna på gym ungefär två gånger i veckan, både styrketräning och pass, Dessutom cyklar hon en knapp mil till jobbet nästan varje dag.

– Det tog ungefär en månad och sen var i princip alla mina bekymmer borta! Det är nu drygt fem år sedan jag började med min nya ”livsstil” och förutom att klimakteriebesvären försvann, har jag varit markant mindre sjuk under den här perioden, konstaterar hon avslutningsvis med ett leende.

Britta Hjelt kvinna i klimakteriet
Britta Hjelt
Nyttig sallad bota cancer bra mot klimakteriebesvär
Kvinna i klimakteriet löptränar i skog